Sovereign of the Seas 1637

‘Sovereign of the seas’
(under construction)

Schip historie

De HMS Sovereign of the Seas was een eersteklas oorlogschip van de Britse Royal Navy uit de 17e eeuw met 100 kanonnen. Het werd gebouwd door Peter Pett (later  commissaris van de marine), onder leiding van zijn vader Phineas Pett, de scheepsbouwmeester van de koning, en werd op 13 oktober 1637 op de scheepswerf van Woolwich te water gelaten. Als de tweede driedekker van de Royal Navy (de eerste was de Prince Royal van 1610), was zij de voorganger van Nelson’s Victory, hoewel de Revenge, gebouwd in 1577 door Matthew Baker, de inspiratie vormde voor de innovatie van een dek dat volledig was gewijd aan kanonnen.

Ze was het meest extravagant versierde oorlogsschip in de Royal Navy, volledig versierd van achtersteven tot boeg met verguld houtsnijwerk tegen een zwarte achtergrond, en het geld zijnde £ 65.586 om haar te bouwen was mede de oorzaak van de financiële crisis waarin de Engelsen onder Charles I terecht kwamen. Charles had een speciale belasting opgelegd, het “Scheepsgeld”, om zulke grote uitgaven ten bate van de marine mogelijk te maken. Alleen al het vergulden kostte £ 6.691, in die tijd de prijs van een gemiddeld oorlogsschip. Ze was uitgerust met 102 bronzen kanonnen (Charles had uitdrukkelijk zo’n hoog aantal besteld) en was daarmee op dat moment het krachtigst bewapende schip ter wereld. Tot 1655 was ze ook uitzonderlijk groot voor een Engels schip; geen andere schepen van Charles waren zwaarder.

De Sovereign of the Seas werd tijdens het bewind van Willem III met de jaren lek en gebrekkig, en werd uiteindelijk in Chatham buiten actieve dienst gesteld, waarbij ze haar dagen op een smadelijke manier eindigde. Als gevolg van een ongeluk of nalatigheid brandde zij nagenoeg af tot de waterlijn.

(Afgebouwd) Model afmetingen

Schaal1:78
Totale lengte1100 mm
Kiel lengte960 mm
Maximum breedte435 mm
Romp breedte180 mm
Hoogte865 mm
Kanonnen100